Facebook Google Plus Kontakt

Aktualności

Profil na PUE ZUS- Przedsiębiorco o czym musisz wiedzieć?

15.11.2022
Profil na PUE ZUS- Przedsiębiorco o czym musisz wiedzieć?

To jest ostatnia chwila na samodzielne założenie profilu na PUE ZUS. Przypominamy, że do 30 grudnia 2022r. wszyscy Płatnicy składek mają obowiązek założenia profilu na PUE ZUS. Płatnikom, którym nie uda się tego zrobić w wyznaczonym terminie, ZUS sam założy profil. Wynika to m.in. z ustawy z dnia 24 czerwca 2021 r. o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Do tej pory obowiązek posiadania profilu na PUE ZUS spoczywał na Płatnikach rozliczających składki za więcej niż 5 osób. Po zmianach wszyscy Płatnicy są zobowiązani do posiadania profilu na portalu PUE ZUS.

Czym jest PUE ZUS?

Jest to Platforma Usług Eletronicznych ZUS. Ułatwia ona dostęp do usług ZUS, dzięki której większość spraw można załatwić przez Internet. Przedsiębiorcy mają możliwość m.in.:

  •  składania wniosków do ZUS,
  •  kontrolowania stanu swoich rozliczeń z ZUS,
  •  do podglądu zwolnień lekarskich swoich pracowników,
  •  samodzielnego tworzenia elektronicznych dokumentów z danymi z ZUS i przekazywania ich do innych instytucji(np. urzędy lub banki).

Jak założyć profil na PUE ZUS?

  1. Wejdź na stronę www.zus.pl i kliknij przycisk [Zarejestruj w PUE] (na górze strony).
  2. Wybierz, dla kogo zakładasz profil – do wyboru jest rejestracja: [Dla Ciebie], [Dla przedsiębiorców] oraz [Dla firm]. Formularz rejestracyjny nieznacznie różni się w zależności od dokonanego wyboru. Po wybraniu rejestracji [Dla przedsiębiorców], poza danymi osobowymi, wpisz również NIP.
  3. Wybierz sposób rejestracji:
  • za pomocą metod z portalu login.gov.pl (profil zaufany, e-dowód, bankowość elektroniczna),
  • za pomocą kwalifikowanego podpisu elektronicznego,
  • za pomocą bankowości elektronicznej banku, który świadczy taką usługę wspólnie z ZUS (lista banków na www.zus.pl)
  • samodzielnie wypełnij formularz rejestracji.

      4. Jeśli rejestrujesz się za pomocą login.gov, kwalifikowanego podpisu elektronicznego i bankowości elektronicznej, część danych w formularzu rejestracji wypełnia się automatycznie. Metody te pozwalają również na potwierdzenie tożsamości, dlatego skorzystanie z nich nie wymaga wizyty w ZUS.

      5. Jeśli skorzystasz z formularza rejestracji i wybierzesz przycisk [DO REJESTRACJI], wypełnij wszystkie obowiązkowe pola. W ciągu 7 dni od rejestracji musisz też potwierdzić swoją tożsamość w dowolnej placówce ZUS lub podczas e-wizyty. Na wizycie trzeba mieć ze sobą dokument tożsamości – dowód osobisty lub paszport.

Więcej informacji o rejestracji i logowaniu znajdziecie Państwo na stronie www.zus.pl